Glutenfritt Bananbröd

Nu kan alla som inte tål gluten njuta av det godaste brödet som finns! Jag använde mig utav mitt förra bananbrödrecept för att baka detta utan gluten. Mjölet är utbytt mot mix och enbart yoghurt används. Jag tillsatte också ca en halv tesked kanel i detta bröd och det blev ett mycket gott resultat. Glutenfrimix kan vara otroligt jobbigt att arbeta med och det är jobbigt att knåda degen. Detta bröd är i det fall mycket bra, det är enkelt och du behöver bara röra ihop ingredienserna med en sked för att sedan hälla i en form.
Ett bröd väl värt att testa!
330 g fibermix och vanlig mix
2 tsk bikarbonat
½ tsk salt
2,5 dl banan
2 dl vaniljyoghurt

+ Valfritt:
½ tsk kanel
Havregryn
Linfrön
Nötter, tex pecan 
  • Mosa bananerna
  • Blanda de torra ingredienserna, rör i de mosade bananerna och tillsist yoghurten. Tillsätt extra mjöl när du blandar om så behövs
  • Grädda i ca 30 min i smörad och bröad form
  • Avnjut med smör, marmelad och ost! 


    Tips: Brödet går enkelt att förvandla till fikabröd med tillsatt hackad mörk choklad, nötter, farinsocker och kanel. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0